Eesti e-tervise õppekava aitab Ugandas vähendada digilõhet tervishoius
Toetudes Eesti e-tervise lahendustele ja valdkonna kogemusele aitab Tallinna Tehnikaülikool koos Uganda Makerere Ülikooliga uuendada sealset terviseinformaatika magistrikava, et e-tervise haridus aitaks tugevdada Uganda tervishoiusüsteemi.
Igapäevases patsientide ravis ja haiguste ennetuses rakendatakse üha enam täiustatud digitaalseid tervisetehnoloogiaid. Selleks, et tehnoloogiate kasutuselevõtt viiks oodatud tulemini, peavad praegused ja tulevased tervishoiutöötajad olema valmis sellest tulenevate muudatustega kohanema.
Ugandas on endiselt märkimisväärne lõhe hästi koolitatud terviseinformaatika spetsialistide nõudluse ja piiratud koolitusvõimaluste vahel. Tallinna Tehnikaülikooli ja Makerere Ülikooli koostöös elluviidava projekti käigus uuendatakse Makerere Ülikooli terviseinformaatika õppekava, pakutakse mentorlust ja koolitusi tudengitele ja õppejõududele ning tutvustatakse Eesti e-tervise lahendusi Uganda tervishoiuvaldkonna sidusrühmadele.
„Kuigi Eesti on oma e-tervise lahendustega maailma tipus ja TalTechil on suur kogemus tervisetehnoloogiate magistritasemel õpetamisel, näen ma seda ikkagi ka meie jaoks õppeprojektina. Uganda liigub praegu selles vallas heas tempos edasi ja paljuski oleme samal lähtepositsioonil,“ selgitas TalTechi e-tervise magistrikava programmijuht Doris Kaljuste.
Kaljuste tõi näiteks tehisintellekti kasutuselevõtu ja selle mõju õpetamisele. „Me peame muutma oma õpetamismeetodeid ja keskenduma sellele, kuidas tehisintellekti kõige paremini ära kasutada. Selles osas on meil sama lähtepunkt ja nii Uganda kui ka Eesti õppejõud saavad siinkohal ühiselt õppida,” lisas ta.
Täiustatud magistrikava aitab riigi tervishoiusektoris valitsevat lõhe vähendada ja tagada, et koolilõpetajad on hästi ette valmistatud toetama e-tervise valdkonna arengut Ugandas.
“Koostöö TalTechiga annab meile suurepärase võimaluse võrrelda oma senist õppekava rahvusvaheliselt tunnustatud TalTechi õppekavaga. Oleme juba tuvastanud mitmeid sarnasusi, kuid oleme ka leidnud unikaalseid suundi, kus saame üksteiselt õppida. Eriti üliõpilaste seas töökohtade loomisel ja innovatsiooni edendamisel,” ütles Irene Wanyana Ssali, Makerere Ülikooli terviseinformaatika magistrikava koordinaator. “Sellised partnerlused mängivad võtmerolli e-tervise hariduse edendamisel kiiresti muutuvas tehnoloogilises keskkonnas.”
“Uganda on Eesti näitel loonud endale riigi digitaliseerimise teekaardi, mille osadeks on nii digiteenused kui ka -oskused. See on väga tähenduslik, et saame panustada teekaardi rakendamisse just tervishoiu teemal ja koos ülikoolidega ühendada nii oskused, e-teenused kui ka institutisonaalse koostöö. Makerere ülikool on üks prestiižemaid Aafrikas ning meil on au toetada koostööd valdkonnas, mis puudutab kogu ühiskonda,” kommenteeris Katrin Winter, ESTDEVi Aafrika regiooni juht.
Projekt aitab täita Uganda riiklikus terviseinfo ja digitaaltervise strateegias seatud eesmärki tugevdada terviseinformaatika võimekust, sealhulgas tehnilisi, statistilisi, analüütilisi ja andmete visualiseerimise oskusi tõenduspõhise otsustamise toetamiseks. Eesti kogemused, oskused ja teadmised e-tervise vallas on selle eesmärgini jõudmiseks äärmiselt väärtuslikud.
Tallinna Tehnikaülikooli projekt sai rahastust ESTDEVi 2025. aasta Aafrika prioriteetriikidele suunatud taotlusvoorust, mille üks eesmärk on toetada sihtriikides käivitunud haridusreformide rakendamist ning tulevikuoskuste omandamist.
Eesti eesmärk Ugandas on panustada riigi arengukavadesse, mis on sätestatud Uganda strateegiadokumendis “Vision 2040”. Digitaliseerimises nähakse selle visiooni üht peamist katalüsaatorit ning paljuski vaadatakse lahenduste otsimisel just Eesti e-riigi ülesehitamise kogemuse poole. Eesti arengukoostöö prioriteetvaldkonnad Ugandas on digipööre, ettevõtlus ja haridus.
Pilt: Makerere Ülikooli ja TalTechi e-tervise koostööprojekti delegatsioon. Autor: John Okeya
Seotud artiklid