Eesti hariduseksperdid jagavad teadmisi Armeenia kolleegidega kohaliku haridussüsteemi arendamiseks
Täna avati Armeenias Eesti Rahvusvahelise Arengukoostöö Keskuse (ESTDEV) ja Tallinna Ülikooli koostööprojekt Armeenia haridussüsteemi juhtimiskvaliteedi parandamiseks.
Esmakordselt tutvustatakse Armeenias Eestis populaarsust ja koolijuhtide poolt suurt poolehoidu leidnud Tulevikukooli mudelit. Tallinna Ülikooli ja Armeenia Riikliku Hariduse Arengu ja Innovatsiooni Keskusega (NCEDI) koostöös välja töötatud koolitusprogramm on suunatud Armeenia koolijuhtide ja -meeskondade võimestamisele.
Armeenia haridussüsteem seisab silmitsi mitmete väljakutsetega, sealhulgas vajakajäämised õpetajate professionaalses ettevalmistuses kaasaegsete õpetamismetoodikate kasutuselevõtul, koolijuhtide ja õpetajaskonna vaheline koostöö vähesus ja ebaselged prioriteedid riiklikus haridusjuhtimises. Eraldi paistab silma õpetajate puudus ja noorte õpetajate lahkumine teistele erialadele.
2017. aastal Tallinna Ülikoolis algatatud Tulevikukooli programmi puhul on tegemist ainulaadse lähenemisega kooli juhtimisele, võttes fookusesse kooli kui terviku arendamise ja õpetajate võimestamise. Tulevikukooli programm on Tallinna Ülikooli loodud kooliarendusmudel, mis aitab koolidel kujundada õppimist ja õpetamist toetavat kultuuri.
Tallinna Ülikooli haridusjuhtimise akadeemia koostööjuht Riina Stahl ütleb, et Tulevikukooli programm toetub kolmele põhisambale - koosloomele, jagatud juhtimisele ja tõenduspõhisusele. „Me ei tule Armeeniasse valmislahendusi pakkuma, vaid otsime neid koos siinsete koolijuhtide ja õpetajatega nende oma kultuuriruumi arvestades. Iga kooli kultuurimuutuse keskmes on õppija - meie küsimus on alati, mida see muutus lapse õppimisele ja arengule tegelikult annab. Tõeline areng sünnib siis, kui koolide juhtmeeskonnad viivad seminarides sündinud ideed igapäevastesse tegemistesse. Koolipered otsivad koos ja katsetavad uusi lahendusi. Just nii tekibki püsiv muutus, mis jõuab klassiruumi ja iga õppijani,“ rõhutab Stahl.
Koolitusprogrammi eesmärk on koolitada vähemalt kakskümmend Armeenia koolijuhti, et tugevdada nende juhtimispädevusi ning suurendada valmisolekut rakendada õppijakeskseid ja kaasaegseid juhtimispraktikaid. Samuti soovitakse parandada viie Armeenia kooli õpetajate teadmisi ja oskusi muutuste tõenduspõhiseks juhtimiseks ja jagatud juhtimise rakendamiseks.
Programmi osalejad on valitud koostöös NCEDI ning Armeenia Haridus-, Teadus-, Kultuuri- ja Spordiministeeriumiga.
“Meie koostöö Armeenias keskendub sellele, et koolid toetaksid iga lapse arengut,“ ütles ESTDEV-i hariduse valdkonnajuht Kristi Kulu. „Kui koolijuhid ja õpetajad saavad kindlust ja oskusi muutusi juhtida, jõuab see otseselt õppijateni. Just siin sünnib hariduse tegelik väärtus - tulevikuoskustes ja võimalustes, mida lapsed saavad kaasa kogu eluks.”
See projekt on järgmine samm koostöös Armeeniaga - 2023. aastal toetasime õpetajate professionaalset arengut, 2024. aastal haridusreformide elluviimist ning nüüd jätkame järgmise etapiga, mille fookuses on koolijuhid kui võtmeisikud muutuste elluviimisel koolis.
Kvaliteetse hariduse tagamine prioriteetriikides on üks Eesti arengukoostöö keskseid eesmärke. Armeenia haridussektori toetamisel tugineb Eesti oma rahvusvaheliselt tunnustatud ekspertiisile. ESTDEV on Armeenias ellu viinud 10 haridusprojekti.
Seotud artiklid