Skip to content
Vaegnägijale

Digipööre Keenias: kasutusele võeti Eesti juhtimisel valminud riiklik e-sünniregister

Lugu

Estonia-Kenya-e-services-development
Esimest korda riigi ajaloos saavad värsked lapsevanemad Keenias oma lapse sünni registreerida digitaalselt enne haiglast lahkumist. Lahendus valmis Eesti erasektori, Eesti Rahvusvahelise Arengukoostöö Keskuse (ESTDEV) ja Keenia partnerite koostöös.

Sünnitunnistus on rohkem kui lihtsalt isikut tõendav dokument – see on peamine võti hariduse, tervishoiu ja muude oluliste riiklike teenuste kasutamiseks. Paljude Keenia kodanike jaoks on selle saamine aga pikka aega olnud keeruline protsess. Lapsevanemad pidid sõitma suurematesse linnadesse, et täita pabervorme. See võis tähendada sadade kilomeetrite pikkust reisi ning sünni registreerimine võis venida vormide puuduse või andmete käsitsi sisestamisel tekkinud vigade tõttu. Riigil jäi igal aastal registreerimata umbes viiendik kõikidest sündidest. 

Koostöös Keenia rahvastikuregistriga loodi Eesti eestvedamisel digitaalne sündide registreerimise lahendus, mis võimaldab lapse sünni rahvastikuregistrisse kanda juba haiglas. See muudab kogu senise protsessi kordades kiiremaks, perele mugavamaks ning aitab riigil vähendada ja vältida vigu rahvastikuregistris. 

ESTDEV rahastas e-teenuse valmimist Euroopa Liidu inimkeskse digitaliseerimise algatuse raames. E-teenuse disaini ja analüüsi tegi Trinidad Wiseman, arendustööd viis lõpuni ADM Interactive koos Keenia rahvastikuregistriga. Pikemas perspektiivis hakkavad süsteemi kasutama kõik Keenias sündinud inimesed. 

Eesti digitaliseerimise oskusteave aitab Keenial lahendada pikaajalisi probleeme 

“Sündide registreerimisel olid viivitused tavalised ja halduskulud kõrged. Lapsevanemad võisid sünni registreerimise ja sünnitunnistuse saamise vahel oodata mitu kuud. Haiglad pidid tegelema paberankeetide transportimisega rahvastikuregistri kontoritesse ning andmete sisestamisel tehtud vigade parandamine oli omakorda ajakulukas protsess,” selgitas olukorda Keenia rahvastikuregistri IKT-osakonna juhataja Alexander M. Chege. 

Sünni õigeaegse registreerimiseta oli risk jääda lapsel ilma koolikohast, tervishoiuteenustest või sotsiaalteenustest, mille saamiseks on vaja isikut tõendavat dokumenti. Riigi jaoks pidurdasid ebatäpsed andmed kõikide valdkondade arengut, alates immuniseerimiskavadest kuni hariduspoliitikani.  

Eestis on kogemust ja oskusteavet, mille abil taolisi süsteemseid muutuseid vajavaid väljakutseid lahendada ning koostöös ESTDEV-iga on seda võimalik jagada partnerriikidega, kes sellistele probleemidele lahendusi otsivad. 

2025. aasta alguses Trinidad Wisemani poolt valminud analüüsile ja esialgsetele prototüüpidele tuginedes töötas Eesti tarkvaraarenduse ettevõte ADM Interactive koos Keenia rahvastikuregistriga välja lahenduse, mis integreeriti riigi olemasolevate süsteemidega. ADM-i ja Keenia meeskondade eesmärk ei olnud kogu infrastruktuuri asendada, vaid seda koos moderniseerida. See tähendas uute mikro-teenuste lahenduste loomist haiglatele ja vanematele, konsultatsioone tehnoloogilise arhitektuuri osas ning protsesside kavandamist vastavalt kodanike vajadustele. 

Projektis tugineti ka GovStacki põhimõtetele, mis aitas tagada välja töötatud lahenduse jätkusuutlikkuse ja skaleeritavuse. GovStacki raamistikus kirjeldatud avalike e-teenuste standardid (nt kasutajakeskne disain, ühilduvus ja taaskasutatavad komponendid) annavad Keenia rahvastikuregistrile võimaluse tulevikus laiendada sama süsteem ka abielude, surmade ja teiste oluliste elusündmuste registreerimiseks. 

ADM-i tegevjuht Riho Pihelpuu rõhutas, et lähenemisviisi eesmärk ei olnud luua ja juurutada ühte mudelit. Tegemist oli partnerlusega, kus keskenduti teadmiste edasiandmisele ja jätkusuutliku süsteemi ehitamisele. 

Loodud muutused on märkimisväärsed. Haiglad saavad nüüd sündide andmed sisestada otse turvalisse digisüsteemi. Andmeid kontrollitakse integreeritud rahvastikuregistri süsteemis olevate andmete vastu, mis vähendab oluliselt andmesisestusest tekkivaid vigu. Igale vastsündinule antakse unikaalne digitaalne tunnus, mis seob inimese kõik andmed püsivalt tema isikuga (sh ka sündimine). 

Sünni registreerimise integreerimine Keenia eCitizen portaaliga (Keenia vaste eesti.ee portaalile) muudab vanemate jaoks teenuste kasutamise veelgi mugavaks, sest pered saavad juba kasutusel oleva platvormi kaudu hallata ka oma laste andmeid ja taotleda sünnitunnistust kodust lahkumata. See tähendab ka teenusele paremat ligipääsetavust kõikide ühiskonnagruppide seas, sh puuetega inimesed ja maapiirkondade elanikud. „Teenus on kättesaadav veebis ja seega kõigile juurdepääsetav, ilma et oleks vaja läbida pikki vahemaid,“ ütles Chege.  

Mõju ja õppetunnid tulevaste valitsuse e-teenuste jaoks 

Kiirem ja täpsem sünni registreerimine ei aita ainult aega säästa. See edendab usaldust kodanike ja valitsuse vahel, näidates, et avalikud teenused võivad olla tõhusad, läbipaistvad ja kodanikukesksed. Haiglate jaoks vähendab süsteem halduskoormust, sest personal saab keskenduda patsientidele, mitte paberitööle. Samuti annab see riigile paremaid andmeid poliitika suunamiseks ja ressursside jaotamiseks.  

ESTDEV-i Aafrika piirkonna juhi Katrin Winteri sõnul ei ole digitaliseerimine iseenesest lõppeesmärk. „Digitaalsed avalikud teenused, nagu näiteks sünni registreerimine, võimaldavad riigi pakutavaid teenuseid kujundada inimkeskselt. Meie eesmärk on tagada, et kohalik valitsemine oleks tõhus ja läbipaistev ning kodanikele kättesaadav. Keenia ja Eesti ühise koostöö protsess on olnud selle projekti edukuse võti,“ ütles Winter. 

Projekt tõi esile mitmeid õppetunde, mis aitavad laiemalt suunata Keenia digiarengut ja on inspiratsiooniks teistele riikidele: 

  • Mõelge kodanikele. Kasutajaliidesed peavad olema lihtsad ja intuitiivsed ka väiksema digitaalse kirjaoskusega kasutajatele. 
  • Ehitage koostalitlusvõimelisi süsteeme. Kesksed platvormid nagu eCitizen (Eestis eesti.ee) vähendavad dubleerimist ja parandavad valitsuse töö tõhusust. 
  • Kaasake huvirühmad varakult. Inimkeskse e-teenuse kavandamisel mängivad olulist rolli kõik süsteemi tulevased kasutajad (nt haiglad, ametnikud, vanemad). 
Võimalus Eesti erasektorile 

ESTDEV-i missioon on viia Eesti digivaldkonna oskusteave sinna, kus sellest on kõige rohkem kasu. Lahenduste loomine koos sihtriigi kohalike partneritega tagab, et need on jätkusuutlikud, skaleeritavad ja tõeliselt mõjukad. 

„Keenia rahval on energiat. Nad tahavad edasi liikuda. See on inspireeriv, aga kui sa tahad seal midagi teha, pead looma suhteid ja hea tutvusvõrgustiku. Sa pead olema seal kohal,” ütles Pihelpuu. „Kui sa tahad teha standardiseeritud, rutiinset projekti, siis ära mine Keeniasse. Kui sa tahad avastada ja areneda, siis mine kindlasti.” 

Keenia kogemus näitab, et õigete partnerlustega võib digitaalne innovatsioon teha enamat kui uuendada teenuseid – see aitab ellu viia riiklikke süsteemseid muutusi, millel on mõju kõikidele kodanikele. 

See e-teenuste arendus toimus Keenia inimkeskse digitaliseerimise Euroopa algatuse (Team Europe Initiative) raames, et toetada riigi digitaliseerimist ning avatud ja sidusa digiühiskonna loomist. ESTDEV on viib ellu selle projekti tegevusi. Projekti juhtpartner on Saksamaa arenguskoostöö agentuur GIZ, kes toetab projekti elluviimist digiarengu keskuse (Digital Transformation Centre) kaudu. Projekti tegevusi rahastavad Saksamaa ja Euroopa Liit.